Sunday, March 05, 2006
چرا ايرانيان بايد آيين هاي نوروزي« چهارشنبه سوري » و « سيزده به در» را با شکوه تر از سال هاي گذشته برگزار کنند !؟
حضرت آيت آله مرتضي مطهري در باره چهارشنبهسوري فرموده بودند :« ... اين نميشود، نياکان ما در گذشته چنين ميکردند، ما هم چنين ميکنيم. چهارشنبهي آخر سال ميشود آخر سال شمسي، چهارشنبهي آخر اسفند ميشود. بسياري از خانوادهها که بايد بگيم : خانوادههاي احمقها ، بسياري از خانوادههاي احمقها ، د يالا ، آتشي روشن ميکنند ، هيزمي روشن ميکنند ؛ بعد آدمهاي سر و مر و گنده با اين هيکلهاي نمي دونم چنين و چنين ، از روي آتش ميپرند ؛ ( اي آتش زردي من از تو ، سرخي تو از من ) اين چقدر حماقت است. خب چرا چنين ميکنيد؟! ـ آقا اين يک سنتي است مال ما مردم از قديم پدران ما چنين ميکردند . قرآن ميگه: ( اَولو كان آبائهم لايعقلون شيئاً ...) اگر هم پدران و گذشتهتون چنين کاري ميکردند ، شما وقتي ميبينيد يه کار احمقانه است و دليل خريت پدران شما است ؛ روشو بپوشيد. چرا دو مرتبه اين سند حماقت را هي سال به سال تجديد ميکنيد. اين فقط يک سند حماقت است. که هي کوشش ميکنيد که اين سند حماقت را هميشه زنده نگهش داريد. ماييم که چنين پدر و مادرهاي احمقي داشته ايم. ( اَولو كان آبائهم لايعقلون شيئاً ...) از طرف ديگر، قرآن نميگويد: ( هرچه که سنت است، پس بايد در هم کوبيد و هر چه که نو است، نوگرايي ... ) . يه عده هم ميگند: ( نوگرايي). اين چهطور؟! نوگرايي هم درست نيست ... » آيتاله مصباح يزدي هم در تاييد سخنان بالا در تاريخ 7 / 9 / 1381 فرمودند «... پيغمبران به آنها مىگفتند اين سنگى كه تراشيده ايد اين فلزى كه خودتان ساخته ايد ، اين چوبى كه تراشيده ايد ، چه شد كه خدا شد و قابل پرستش؟ يك جواب داشتند. جوابى كه چندين مرتبه قرآن اين را نقل كرده و نقد كرده . مىگويند ( انا وجدنا آبائنا على امة و انا على آثارهم لمقتدون ) يا تعبيرى شبيه اين. مىگويند ديديم پدران ما اين جور مىكردند ما هم اين طور مىكنيم. قرآن مىفرمايد: ( اَولو كان آبائهم لايعقلون شيئاً و لايهتدون ) صِرف اين كه پدران شما اين كار را مىكردند ولو هيچ دليلى ندارد اگر كار نابخردانه جاهلانهاى باشد باز هم بايد شما انجام دهيد؟ آن ها مىگفتند : بله خوب تقليد از پدران هم يك سنتى است. الان مگر در بعضى از شعارهايى كه مطرح مىشود ، زنده كردن آثار نياكان ، مگر از همين قبيل نيست. پيروى كردن از سنتهاى باستانى، چهارشنبهسورى و چيزهايى از اين قبيل مگر منطقاش همين نيست؟ مىگويند آقا آتش روشن مىكنى از رويش مىپرى چطور مىشود؟ اين چه فايدهاى دارد؟ مىگويد پدران ما اين طور مىكردند سنت ملى است. سنت ملى يعنى چى؟! آن وقت از بودجه مملكت اسلامى از صدقه سر خانوادههاى شهدا براى احياء اين سنتها پول خرج مىكنند، افتخار هم مىكنند اين منطق كه چون پدران ما اين كار را مىكردند ما هم بكنيم، تعصب خانوادگى ، تعصب ملى ، تعصب نژادى ، يك كار احمقانهاى است كه قرآن در چند جا صريحاً اين را محكوم كرده ولى به هرحال آدميزادهايى كه خودشان را عاقل مىدانند بلكه گاهى عاقل تر از ديگران هم مىدانند خودشان اين سنت را عملى مىكنند آن وقت يادشان نيست كه تقليد کار ميمون است جاى اين كه تقليد كار ميمون است اينجاست. به چه دليل اين كار را انجام مىدهيد؟ چقدر خطر متوجه اين ها مىشود چه فسادهايى در اين شب هاى چهارشنبه سورى در كشور رخ مىدهد چه آتش سوزىهايى مىشود و ... »
چون آيت اله مرتضي مطهري همچنين در مورد « سيزده به در » در سخنراني خود " خرافه سيزده " به تاريخ 13 فروردين ماه 1349 فرموده اند
... چرا شما بگوييد آقا الحمدالله ما که معذب نيستيم پس ما ديگر در هيچ روز نحسي قرار نگرفتيم. اتفاقاً ما الآن بايد بفهميم تمام روزهاي ما نحس است. روز اول فروردين ما هم نحس است. بين روز اول فروردين و روز دوم فروردين و سوم و چهارم و سيزده و چهارده و پانزده نيستيم. ما از اين نحسي بخوايم خارج بشيم چه بايد بکنيم؟! بريم بيرون، سبزهها را بريد گره بزنيد از اين نحسي خارج بشيد؟! با سمنو پختن از نحسي خارج ميشيم ، با سبزهها را در روز سيزده از خونه بيرون ريختن از نحسي خارج ميشيم؟! بيچاره! چرا خونهتو ول ميکني ميري ... از خودت بيرون بيا از اين رفتار زشت خودت بيرون بيا از اين عادات زشتت بيرون بيا ، از اين افکار زشت خودت خارج شو ! از اين مرضات کثيف و پليدي که به اون گرفتار هستي، از اون ها خارج شو! تا از نحوست بياي بيرون! سيزده چه گناهي دارد، خونهات چه گناهي دارد؟ زندگيت چه گناهي دارد؟ از سمنو چه کاري ساختهست؟! از سبزهگره زدن چهکاري ساختهست؟! به خدا ننگ اين مردم است که روز سيزده را به عنوان سيزده به در ميروند! من نميدانم اينهايي که اسم تنظيم افکار و پرورش افکار روي خودشون ميذارند، چرا يک کلمه هم نميگند. بلکه برعکس ترويج ميکنند ، تشويق ميکنند. روز ولادت خاتمالانبياء که بايد روز تعطيل باشد و مردم بياند از تعليمات آن بزرگوار استفاده بکنند ما روز تعطيلي نداريم! روز ولادت شاه مردان عليبنابيطالب براي ما تعطيل رسمي نيست؛ روز ولادت حسينبن علي براي ما روز تعطيل نيست؛ ولي روزي که سمبل خرافه و حماقت ماست، روز تعطيليست. اينا از اسلام نيست، اينا ضد اسلام است...»
مجلس شوراي اسلامي قصد دارد ( عصاره ملت ) ضمن احترام و رجوع به خواست ملت تعطيلات نوروزي را حذف و از تقويم رسمي کشور خارج کند. بر اساس اين طرح که به منظور « خرافه زدايي » تدوين شده و از سوي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي براي ساماندهي تعطيلات رسمي كشور به مجلس تقديم شده است کليه تعطيلات روزهاي پنجم تا يازدهم نوروز و نيز « سيزده به در » از فهرست تعطيلات ساليانه ايران حذف شده است . همچنين در اين طرح ، چهار روز نخست نوروز نيز به عنوان « روز هاي نيمه تعطيل » شناخته شده و در توضيح اين روز ها آمده است : در اين روزها كارمندان و كارگران موظفند در محل كار خود حاضر باشند ولي ساعت كارشان معادل يك دوم روزهاي كاري است ! همچنين مراكز آموزشي اعم از مدارس و مراكز دانشگاه ها نيز تا ساعت 12 ظهر موظف به تشكيل كلاس هاي درس هستند. براساس اين طرح قرار است که صرفا « تعطيلات مذهبي » زير که اکثرا نيز روزهاي سوگواري هستند به رسميت شناخته شوند و کليه مناسبت هاي ملي همچون تعطيلات نوروزي ، ملي شدن صنعت نفت ( 29 اسفند ماه ) ، جشن فراملي « سيزده به در » و غيره که اکثرا از روزهاي جشن هستند ، از تقويم رسمي کشور حذف شوند.ر اساس ماده 2 طرح پيشنهادي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي ، تعطيلات رسمي كشور علاوه بر روزهاي جمعه شامل مناسبتهاي زير خواهد بود : روز نخست فروردين ماه ( روزهاي نيمه تعطيل نوروز ) / 14 خرداد ماه « سالروز ارتحال حضرت امام خميني (ره) » / بهمن ماه (سالروز پيروزي انقلاب اسلامي) / 9 محرم (تاسوعاي حسيني) / 10 محرم (عاشوراي حسيني) / 20 ص 22فر ( اربعين حسيني) / 28 صفر « وفات حضرت رسول اكرم (ص) و شهادت حضرت امام حسن (ع) » / 17 ربيع الاول « ميلاد حضرت رسول اكرم (ص) و ميلاد امام جعفر صادق (ع) » / 3 جمادي الثاني « شهادت حضرت زهرا (س) » / 13 رجب « ولادت حضرت علي (ع) » / 27 رجب « مبعث پيامبر گرامي اسلام (ص) » / 15 شعبان « ولادت حضرت ولي عصر(عج) » / 21 رمضان « شهادت حضرت علي (ع) » / 1 شوال ( عيد سعيد فطر ) / 25 شوال « شهادت امام جعفر صادق(ع) » / 10 ذيحجه (عيد سعيد قربان) / 18 ذيحجه (عيد سعيد غدير خم ) به قول گلسرخی من در کجای جهان ایستاده ام
|
|
صفحه اصلي
آرشيو
نشريه سياسى، اجتماعى ، فرهنگى انجمن گلهاى سرخ
انجمن گلهای سرخ
مرتضي محيط
چريك هاي فدايي خلق
اخبار سیاهکل
روشنگری
فوروم اجتماعی ایران
ایران نبرد
حزب كمونيست ايران
دلنگرانیهای من - متن سخنرانی احمد شاملو در دانشگاه برکلی
|